Samir på sin nya skola

Vi kommer till Slottsstadens skola där Samir möter oss. Samir har tidigare gått på Mosaikskolan. Han tar oss runt på skolan och vi får besöka SvA klassen och även träffa rektorn.  Samir berättar hur det var att komma till skolan. Eleverna från Mosaikskolan är mycket intresserade och ställer bra frågor till både Samir och rektorn. I början tyckte han att det var svårt att förstå elever och lärare för alla pratade så fort, men han fick bra hjälp av rektorn och lärarna. Nu går det bättre och han trivs på skolan och han har fått nya kompisar vilket märks när vi går runt med Samir då han hejar glatt på de som går förbi. Alla lärare är mycket snälla och vill hjälpa till säger Samir.

image

Samir kommer från Afghanistan och kom ensam till Sverige. Han har ingen familj i Sverige och bor på ett boende. Han berättar för Mosaikeleverna att det är viktigt att plugga ordentligt när man är på Mosaik för det blir inte lättare sen. Han får gå till en SvA grupp 6 timmar i veckan vilket han tycker är bra annars är han i en vanlig klass. Matte och engelska är de svåraste ämnena, svenskan kommer han fixa säger Samir. Han har också tid för läxor varje dag efter skolan, då får han mer fokus än när han är hemma, och sen kan man gå hem och “chilla” säger Samir. Vi frågar eleverna vad ”chilla” betyder men ingen hade hört det ordet tidigare. Samir berättar att det är då man kan göra vad man vill och bara kopplar av.

image

I samtalet med rektorn undrar Mosaikeleverna hur många elever det finns med utländsk bakgrund på Slottsstadens skola och det är inte många, kanske bara 5% som inte är födda i Sverige.

Några av våra elever som kommer från Afghanistan ställer några frågor direkt till Samir. De skulle lätt kunnat börja prata Dari men de väljer att prata svenska, och det märks att Samir har kommit in i svenskan och vill visa att det är det som gäller.

image

När vi dagen därpå besöker Värner Rydénskolan träffar vi på en tidigare Mosaikelev. Han är glad att se oss och berättar att han trivs på sin nya skola. Våra elever jämför skolorna och det är tydligt att de reagerar på att 99% på Värner Rydénskolan har utländsk bakgrund. Många uttrycker att de ville komma till en skola som har mer svenskfödda elever.

Under tiden på Mosaikskolan får eleverna en introduktion i hur den svenska skolan fungerar och att varje elev har möjlighet att söka sig till vilken skola de vill, beroende på plats. Detta är ett sätt att få större integration, att nyanlända elever sprids ut till olika skolor i staden.

Efter höstlovet kommer ett 20 tal elever på Mosaikskolan gå vidare till nya skolor i Malmö och vi hoppas att de ska bli väl mottagna på sina nya skolor.

Annonser

One thought on “Samir på sin nya skola

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s