57 miljoner barn saknar skolgång

I samband med FN-dagen arbetande Mosaikskolan med Demokrati som tema under två veckor. Vi tog fram och presenterade FNs milleniummål. Ett av målen är att alla barn ska få gå i skola, vilket fortfarande är ett stort problem i många delar av världen, då 57 miljoner barn inte går i skolan.

Vi i klassen pratade om situationen i andra länder och hur det är i de länder där våra elever kommer ifrån. Eleverna berättade själva hur svårt det är framförallt för flickor att ens få gå i skolan. Några orsaker till att flickor inte går i skola är att de ska vara hemma och sköta hushållet. Många flickor gifter sig också mycket tidigt vilket gör att flickorna inte får fullfölja sin skolgång. Flickornas framtid är att stanna hemma och sköta familj och hem och därför prioriteras inte skolan, den är inte viktig. Somalia och Afghanistan är några länder där flickor är mycket diskriminerade och många elever kan berätta med egna ord om situationer de själva varit med om eller sett i sin närhet.

NAZLAH   14 ÅR

Nazlah gick på Mosaikskolan förra året och hon är med i utställningen ”Flickor i Malmö”. Hon är en fantastisk tjej som aldrig gått i skola men som under sin uppväxt blev undervisad av släktingar hemma. Nazla har en iver att få lära sig och är en mycket duktig elev. Jag är så glad att jag träffat Nazla, hon är en kämpe bland många andra ungdomar som kommit till vårt land.

Nazlah

Jag har aldrig gått i skola, men nu har jag möjlighet att bli något och få ett jobb.

Syrien är mitt hemland men jag är kurd och pratar kurdiska. Jag kom till Sverige i september tillsamman med mina tre systrar och min mamma. Mosaikskolan är min första skola och jag har varit där i 5 månader. I Syrien fick jag inte gå i skola för min pappa, han tycker inte att flickor ska gå i skola. Skola är bara för pojkar. Min mamma vill att vi skall få en bra framtid, därför har vi kommit till Sverige.

När jag kom till Sverige var jag både ledsen och glad. Allting var nytt och man visste inget. Nu känns det mycket bra och jag tycker om att gå i skolan jätte mycket.

På fritiden älskar jag att måla, och jag tycker om att spela volleyboll, men jag skulle också gärna lära mig att spela gitarr. Min dröm är att studera på Lunds Universitet, och i framtiden kanske jobba som journalist. Jag vill skriva, resa och upptäcka nya länder.

——————————————————————————————————————–

Det finns många organisationer som arbetar för flickors lika rättigheter. Media uppmärksammar mer och mer situationen för flickor över världen. Vi behöver alla stå upp för jämställdhet och kvinnors lika värde.

Se den här lilla videon som Plan International har gjort

Här är en liten lista på organisationer som vill jobba för flickors lika rätt till utbildning.
 Rubrikbilden: Dominic Chavez/World Bank
Kommentera

