Julklapp med statistik

Strax innan jul fick jag frågan vad jag önskade mig i julklapp, inte helt enkelt att svara när man har allt man behöver och mer därtill. Det första jag kom att tänka på var alla barn i världen som inte får gå i skola. Den önskan handlar ju inte om mig men det är ett stort behov som jag känner starkt för och som behöver uppmärksammas på alla sätt.

Under det senaste året har FN och många andra organisationer bedrivit kampanjer för att förmedla kunskap om behovet av utbildning för alla och speciellt för flickor. Vi känner väl till Malala Yousafsai från Pakistan och hennes kamp för flickors rätt att få gå i skola.

Många positiva  projekt görs över världen och det behöver vi se och sprida. Vi kan alla bidra på något sätt.

Som svar på min julklappsönskan, fick jag Plan Internationals bok ” Because I am a girl”  med statistik över flickors situation i katastrofområden. Flickor löper störst risk att utsättas för olika typer av våld, barnäktenskap, sjukdom, utebliven skolgång,mm

imageStatistik är viktigt att lyfta fram för att förstå och få kunskap om situationer i andra delar av världen.  Här är några som jag vill dela från boken.

I samband med Nobeldagen ställde en kille från Somalia frågan till mig om jag skulle vilja ha Nobelpris, jag svarade att det är ingen chans att jag skulle få, men du kanske kan och vad skulle du i så fall vilja få Nobelpris i  frågade jag honom. Han  tänkte länge sen sa han;  jag skulle vilja hjälpa alla barn så att de kan får gå i skola.  Det var verkligen inget svar som jag hade förväntat mig, men då förstod jag hur viktigt det var för honom att få komma till Sverige och att få möjlighet att gå i skola.

Tips på film att se om flickor, skola och utbildning se dokumentären som ligger på SVt: ”Skolan eller livet”

http://www.svt.se/dokument-utifran/se-program/del-1-1358?autostart=true

Kommentera

