Drömkartan

drömmar small

Skolan har satt fart och eleverna har kommit igång efter ett långt jullov. Flera elever som är helt nyanlända har under jullovet väntat på att få börja skolan i ett nytt land, med ny kultur och nytt språk. Förväntningarna kan vara många och drömmen kan både vara diffus och klar om vad man vill för det kommande året.

Det är  spännade att välkomna nya elever, det är som att få ett paket som skall öppnas, jag vet inte vad som finns inuti.  Alla är unika och efter ett tag visar de sina egenskaper och förmågor och delar med sig om drömmar och förväntningar.

I min undervisning använder jag mycket bilder för både språkinlärning men också för att träna att tolka och analysera.  För att formulera känslor och beskriva en tanke eller händelse så är ofta en bild ett hjälpmedel.

image

Vilka drömmar och förväntningar har du inför det nya året? Det var en fråga som jag ställde till eleverna när de kom tillbaka efter jullovet.  Jag hade lagt ut en mängd olika bilder på ett stort bord och eleverna skulle hitta en bild som kunde symbolisera en eller flera drömmar och förväntning som de hade. Det behövde inte vara några stora drömmar, men något som de ville göra det här året.

alarm       En elev plockade upp bilden på brandlarmstutan och säger; ”jag vill våga prata mer svenska”

Drömkartan blev full och den ska nu sättas upp i klassrummet där vi kommer arbeta med drömmar, förväntningar och mål under kommande  lektioner.

Kommentera

