Samarbetsövning med spagetti

Att bygga ett spagettitorn är en uppskattad övning som jag har använt många gånger bland både elever, mindre barn och lärarkollegor. Det är en övning i kreativitet och samarbete – här krävs initiativ, kommunikation och mod att testa.

image

Så vad gör vi? Vi bygger ett så högt torn som möjligt av spagetti på 18 minuter där vi sätter en marshmallow på toppen. Men det viktiga är alltså inte hur högt tornet blir eller om det ens står kvar utan hur alla arbetar tillsammans. Övningen går mest ut på att träna samarbete och kreativ förmåga. Den visar snabbt på elevers olika förmågor, sådant som inte kommer fram så lätt annars.

Vem tar initiativ?
Vem ser vad gruppen behöver?
Vem vill planera ?
Vem håller koll på tiden?
Vem testar nya lösningar?

Det är spännande att se att det oftast inte är de äldre eleverna eller vuxna som brukar komma med de bästa lösningarna utan det är barnen som vågar tänka annorlunda och som vågar testa innan de bestämmer sig för en möjlig lösning. Gruppdynamiken är en viktig del som vi behöver arbeta mycket med i skolan. För att lösa ett problem behöver vi varandras förmågor. Vi är alla olika och tillsammans kan vi skapa nya lösningar som man inte hade kommit fram till på egen hand.

Övningen ska inte ta mer än 18 minuter och efter övningen är det viktigt att gruppen får tid att reflektera över hur de arbetade. Vem är jag i gruppen? Vad saknade vi? Hur kan vi arbeta bättre?

Det  var speciellt att göra övningen med mina elever eftersom  ingen kunde använda sitt modersmål, här gällde det att så snabbt som möjligt kommunicera med varandra och använda den svenska de lärt sig. Det  blev många skratt, utrop och applåder när tornet äntligen kunde stå utan att falla när de satte en marshmallow  på toppen.

Gör så här:

Dela in klassen i grupper med 4

Varje grupp behöver

18 spagetti (gärna lite tjocka) 1 m snöre, 1 m tejp, 1 marshmallow.

Det är bra om grupperna inte ser varandras arbeten.

När jag hade kört den här övningen med en klass, satt en kille efteråt och var i sin egen värld, jag frågade vad han tänkte på. Han svarade  ”jag tror jag ska bli arkitekt, det här var kul.”

Nedan finns en presentation på TED där ni kan se hur övningen har använts.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s