Vad använder du? Träna svenska med IPad

Att veta vad alla saker heter som vi använder i textilslöjden är viktigt. Jag brukar göra olika övningar för att träna orden.  Här är ett exempel på en  uppgift som jag har jag kallat ”Vad använder du?”

image

Eleven skall lära sig ett antal ord som de får skrivet på papper, de ska fotografera saken och lägga in bilden i IMovie samt tala och skriva in ordet i filmen. De kan experimentera med olika stilar på text och  sätta en titel och ett avslut på filmen. De kan även lägga in musik till bilderna, då känns det på en gång lite mer proffsigt. Eleverna tycker det är roligt att jobba två och två.  De tränar ord samtidigt som de lär sig att jobba med fotografering och IMovie.

 

”Vad gör du? ” Är nästa uppgift.

Eleverna får en lapp där det står en mening, exempelvis: Jag mäter med en linjal. De skall tillsammans, två och två, filma varandra när de gör det som står på lappen. De ska sen sätta ihop det till en film i IMovie, skriva meningar och lägga till en berättarröst.  Ibland kan det ta lite tid då eleverna behöver träna på uttal och  göra om igen och igen tills de är nöjda. Det är ett bra sätt att låta eleverna uttal orden och jag har märkt att när de har gjort sina små filmer, så kommer de ihåg de nya orden

Resultatet blir en hel bank av filmer som vi kan använda för att visa andra elever som är nya. Det är ju också roligare att lyssna på en elev som beskriver.

Jag har valt några filmklipp här som exempel.

3 thoughts on “Vad använder du? Träna svenska med IPad

Kommentera

